Організація та проведення батьківських зборів

Одним із найважливіших чинників співробітництва батьків зі школою є класні батьківські збори.

Батьківські збори проводять 4-5 разів протягом навчального року. На класних батьківських зборах обговорюють завдання навчально-виховного процесу в класі, планують і обговорюють структуру виховного процесу, визначають стратегічні лінії співробітництва батьків і школи, підбивають підсумки роботи за навчальний рік. Обговорення навчання не повинно стати головним аргументом в організації та проведенні зборів.

Батьківські збори мають бути:

• організаційними;

• поточними або тематичними;

• підсумковими;

• загапьношкільними і класними.

Батьківські збори не менш складні в підготовці й проведенні, ніж уроки та інші види позакласної роботи. Тут стикаються інтереси сторін, які беруть участь в освітньому процесі, — педагогів і батьків — для того, щоб вислухати одне одного й обговорити проблеми дітей. Власне, тому в розділі функціональних обов’язків класних керівників проведення батьківських зборів окреслено як одне з головних. Ці обставини накладають велику відповідальність на класного керівника на всіх етапах підготовки, проведення та осмислення підсумків зборів.

Е

Етапи підготовки та проведення батьківських зборів

У підготовці батьківських зборів можна визначити три етапи: організація батьківських зборів; підготовка сценарію та проведення зборів, осмислення підсумків зборів.

ЕТАП 1 Організація зборів

Вона починається з визначення порядку денного та запрошення всіх учасників. З досвіду відомо, що після цього потрібно провести співбесіду класного керівника і вчителів- предметників.

Мета цієї зустрічі — обговорення навчальних досягнень та індивідуальних особливостей поведінки учнів під час уроків. Отриману інформацію можна використати дня аналізу й узагальнення основних тенденцій участі школярів в освітньому процесі, інакше коментарі класного керівника на цю тему матимуть характер приватних зауважень. Водночас відомо, що багатьох батьків цікавлять результати навчання їхніх дітей, тому було б доцільно підготувати листи рівня знань кожного учня окремо. У тих випадках шли навчальна ситуація викликає тривогу педагогів, класному керівникові слід особливо підкреслити ряд тих чи інших балів (наприклад маркером).

Ця додаткова робота виправдана тим, що щоденник не дає цілісної картини розвитку учня в навчанні.

Під час підготовки зборів треба обміркувати організацію явки батьків. Практика свідчить, що ця частина роботи не менш важлива, ніж контроль записів у щоденниках учнів. Дуже важливо створиш атмосферу очікування батьківських зборів: завчасно запросити батьків, підготувати візуальні матеріали, що висвітлюють позакласну роботу, підготувати листи-подяки тим батькам, чиї діти брали активну участь у конкурсах, олімпіадах. Завершує організаційну частину етапу підготовки оформлення класного приміщення для проведення зборів.

ЕТАП 2. Підготовка сценарію та проведення зборів

Сценарій і проведення зборів — результат творчості педагога. Класний керівник краще знає батьків свого класу, їхні настрої. Однак бажано, щоб кожні збори складалися з п’яти обов’язкових компонентів:

1. Аналіз навчальних досягнень учнів класу.

У цій частині зборів класний керівник ознайомлює батьків із загальними навчальними результатами класу. З самого початку слід попередити батьків про те, що відповіді на індивідуальні запитання вони отримують під час індивідуальної бесіди. Ознайомлюючи учасників батьківських зборів із думками педагогів-предметників, потрібно пам’ятати про підвищену тривожність батьків, і, доводячи до відома те чи інше судження, утриматися від суб’єктивних інтерпретацій.

2. Ознайомлення батьків із станом соціально-емоційного клімату в класі.

Класний керівник ділиться спостереженнями щодо поведінки учнів у значущих для них ситуаціях (під час уроків, на перервах, у їдальні, на екскурсіях тощо). Темою розмови можуть бути взаємини, мова, зовнішній вигляд учнів тощо. Очевидно, що батьки мають розуміти місію школи як інституту соціалізації, де дитина отримує досвід взаємодії з іншими людьми, не менш важливий, ніж сума знань. Педагог мусить бути делікатним, уникати негативних оцінок на адресу конкретних учнів, тим більше батьків. Не варто перетворювати цю частину зборів у перелік «гріхів школярів».

3. Психолого-педагогічна просвіта.

Важливо пам’ятати, що завдання підвищення рівня психолого-педагогічної компетентності батьків — одне з найважливіших завдань класного керівника. Було б непогано запропонувати батькам інформацію про новинки педагогічної літератури (залучивши бібліотекаря), про цікаві виставки, фільми, тощо.

4. Обговорення організаційних питань (екскурсії, класні вечори, при-дбання навчальних посібників тощо).

Цей етап передбачає дві складові:

• звіт про виконану роботу та інформацію про справи, які заплановано здійснити;

• фінансові проблеми краще завчасно обговорити з батьківським комітетом.

5. Індивідуальні бесіди з батьками.

На цьому етапі об’єктом особливої уваги мають стати батьки дітей, котрі мають проблеми в навчанні та розвитку. Складність полягає в тому, що дуже часто ці батьки, побоюючись критики, не відвідують батьківських зборів, і класний керівник повинен намагатися допомогти. Тут дуже ефективна тактика долучення: «Я вас розумію», «Я з вами згодна».


ЕТАП 3. Підсумки зборів

Підбиття підсумків зборів починають ще під час їх проведення: необхідно зробити висновки, сформулювати необхідні рішення, дати інформацію про наступні збори. Важливо з’ясувати і ставлення батьків до проведених зборів, завчасно підготувавши необхідні анкети для оцінок і побажань батьків; усе це має стати предметом роздумів. Предметом аналізу мають стати й персональний склад батьків, що залишилися для індивідуальної бесіди, запитання батьків під час зборів, явка батьків, причини відсутності деяких із них, участь в обговоренні на зборах.

Інформація про підсумки батьківських зборів має бути доведена до адміністрації школи і вчителів-предметників.

Шість правил підготовки класних батьківських зборів

Перше правило. Тема батьківських зборів має бути актуальною для батьків.

Друге правило. Батьківські збори слід проводити у зручний для батьків час.

Правило третє. План проведення батьківських зборів має бути доведений до батьків завчасно.

Правило четверте. Спілкування класного керівника з батьками має бути тактовним і зацікавленим.

Правило п’яте. Батьківські збори не повинні «навішувати ярликів».

Правило шосте. Батьківські збори має бути педагогічно корисними і добре підготовленими.

Деякі поради психологів вихователю:

• перед початком зборів краще залишити за дверима «поганий» настрій;

• відведіть на збори не більш як 1,5 години;

• найприємніший звук для людини — її ім’я; покладіть перед собою список з іменами і по батькові;

• перед початком зборів оголосіть питання, які слід обговорити;

• не забудьте «золоте правило» педагогічного аналізу: починати з позитивного, потім говорити про негативне, завершувати пропозиціями на майбутнє;

• попередьте батьків про те, що не всю інформацію можна доводити до дітей;

• подякуйте тим, хто прийшов (особливо батькам);

• дайте зрозуміти батькам, що ви добре розумієте, як складно дитині вчитися;

• в індивідуальній бесіді оцінюйте успіхи дітей, співвідносячи їх з їхніми потенціальними можливостями;

• доведіть до батьків думку: «поганий учень» не означає «погана людина»;

• батьки мають піти зі зборів з почуттям, що можуть допомогти своїй дитині.

Вихователю не варто:

• обговорювати неявку присутніх батьків на попередні збори;

• порівнювати успіхи окремих учнів і різних класів;

• давати негативну оцінку всьому класу;

• переоцінювати значення окремих предметів;

• використовувати в спілкуванні з батьками моралізаторський тон;

• припускатися некоректності, нетактовності.

Орієнтовна тематика батьківських зборів

Тематику зборів визначає класний керівник на базі вивчення мети і завдань роботи школи з батьками та виходячи із запитів батьків класу.

1. Психологічні особливості раннього юнацтва (15—17 років).

2. Взаємодія та спілкування батьків і дітей.

3. Проблемна дитина. Чи це насправді так?

4. Конфлікт поколінь. Чи можна його уникнути?

5. Як налагодити спілкування з дитиною в сім’ї.

6. Примус. Чи може він бути ефективним?

7. Вплив мотивації на рівень знань. Вікові можливості.


Кiлькiсть переглядiв: 9093

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.